Terug naar overzicht

Eerste fietstraining van 2011

Vandaag heb ik, na enkele maanden op de spinfiets, eindelijk mijn eerste fietstraining in de buitenlucht gehad. De temperatuur viel de eerste 10 minuten flink tegen. Helemaal omdat 36 uur geleden nog in Dubai zat. Mijn lichaam schreeuwde, na een week van relatieve rust, om inspanning.

Afgelopen week tijdens de vakantie heb ik voornamelijk gezwommen. Het lopen en fietsen bleef een beetje achter.

Na een rustige warming up draaide de kern van de training om het verhogen van het spierduurvermogen. dat wil zeggen, dat het lichaam wordt geprikkeld om gedurende een periode een bepaalde kracht over te brengen. Uiteraard gaat dat bij fietsen gepaard met snelheid.

Aangezien de eerste periode van mijn trainingsschema gericht waren op het vergroten van het uithoudingsvermogen (duurtraining) en mijn techniek, was het een klein beetje wennen. Bij deze vorm van training(zone 3) is de intensiviteit hoger dan bij een duurtraining (zone 2). Deze intensiteit is gebaseerd op je hartslag. Over dit onderwerp is zeer veel te schrijven, dus daar volgt binnenkort een volledig blog over.

Om de belasting rustig op te bouwen heb ik de training beperkt tot 4 x 6 minuten interval met 1 minuut rust tussendoor. Hierdoor in totaal 24 minuten binnen de 3e hartslagtrainingszone doorgebracht. Behalve de intensiteit was het ook belangrijk om op de techniek te blijven letten.

Techniek is de kern van elke inspanning, maar wordt door veel sporters nogal eens vergeten. In de rush van de inspanning is dat begrijpelijk. Voor mijn harttransplantatie vergat ik het zelf ook nog wel eens. Regelmatig zei ik tegen mezelf dat ik het, als ik nog een keer van nul kon beginnen, anders zou doen. Deze kans heb ik gekregen…

Om mijn einddoel te behalen probeer ik zo efficiënt en slim als mogelijk te trainen. Ook over “slim trainen” zal zeker nog een blog verschijnen. Om te trainen heb je energie nodig. Energie is een schaarste, dus daar moet je verstandig mee omgaan.

Verder was het de bedoeling om gebruik te maken van mijn nieuwe tijdritstuur. Dit stuur is echt geweldig. Ik moet het nog een klein beetje afstellen, maar de lichaamshouding op een dergelijk stuur bevalt me prima. Dat laatste is trouwens maar goed ook, want ik ga er nog heel wat uren op doorbrengen.

Na de intervallen van vandaag heb ik rustig uitgefietst in zone 2 en zone 1 om vervolgens helemaal relaxt van de fiets af te stappen in 50 minuten. Uiteindelijk zag ik dat ik precies 20 kilometer heb gereden vandaag. dat is toevallig ook de afstand van de 1/8 triatlon;’).

Nu zit ik met een banaan en een bidon water mijn training te beschrijven en duik ik zometeen de trainingsboeken in om de zwem- en looptraining van morgen voor te bereiden. In mijn volgende blog zal ik iets meer uitleggen over mijn trainingsmethode.